Turbūt esate pastebėję metalinę plokštelę su ilgu kodu sudarytų iš skaitmenų ir raidžių. Įprastai tokia plokštelė būna pritvirtinta po priekiniu stiklu, priekinių vairuotojo durų staktoje prie vyrio, kartais bagažinėje, ar po kapotu arti vyrio. Tai unikalus automobilio identifikavimo numeris, dar žinomas kaip VIN (angl. vehicle identification number). Šis numeris savyje talpina daug svarbios infomacijos - jis ir išduoda, jei automobilis buvo sumaitotas, patekęs į smulkią avariją, nurašytas kitoje šalyje, vogtas, dalyvavęs aukcione, atsukta ar pakeista rida, skendęs, turėjęs sugadintą elektroniką ar jau išvydęs pasaulį su gamykliniu defektu. Pastarasis geriau žinomas anglišku terminu "Lemon". Visa tai svarbu tiek tokioms institucijoms, kaip draudimo bendrovė ar policija, tiek paprastam žmogui, kuris planuoja pirkti automobilį ir nežino, ar tikrai viskas su juo gerai.

VIN - kada automobilių numeravimas prasidėjo ir kodėl

Vos automobilių gamyba pradėjo įgauti pagreitį ir rinkoje rastis vis daugiau automobilių gamintojai susiprato, kad jiems patiems reikia vidinės sistemos, kad būtent "šis", o ne toks pat ir tokios pačios spalvos automobilis sugedo. Pirmieji VIN numeriai atsirado 1954 metais Jungtinėse Amerikos valstijose ir iki pat 1984 padėjo gamintojams identifikuoti konkrečius automobilius. Tačiau iki pat 1981 metų kiekvienas gamintojas rašė savo numerį, sava seka ir savais simboliais - aiškios ir visiems suprantamos sistemos paprasčiausiai nebuvo. Tuomet JAV nacionalinė greitkelių eismo saugumo administracija (NHTSA) įvedė griežtą standartą - kiekvienas automobilis privalėjo turėti 17 skaitmenų kodą, kuriame negalėjo būti i, o ir q raidžių. Jos buvo išskirtos todėl, kad yra panašios į skaičius 1, 0 ir 9.

VIN kodo ir atskirų jo skaitmenų reikšmė

Visas VIN kodas nuo pat pirmojo iki paskutinio numerio turi savo reikšmę. Jei pirmasis arba pirmi du simboliai prasideda, tai automobilis kurtas "šioje pasaulio pusėje" - Europoje, Azijoje arba Afrikoje. Jei pirmasis simbolis yra skaičius - automobilis yra iš kitos Atlanto vandenyno pusės - Kanados, JAV, Centrinės ar Pietų Amerikos šalies. Dažniausiai raidės nėra susijusios su gamybos šalimi. Pavyzdžiui Italija turi raidžių kombinacijas nuo ZA iki ZR, Latvija - nuo S1 iki S4. Vienintelė Japonija turi sau tinkančią J raidę. Trečiasis simbolis (Japonijos atveju - antrasis ir trečiasis) išduoda automobilio gamintoją arba to gamintojo filialą šalyje. Pavyzdžiui AAV reiškia Pietų Afrikoje esantį Volkswagen padalinį, tuo tarpu vokiškasis lengvasis VW žymimamas WVW arba JMB reiškia Japonijoje gaminamą Mitsubishi. Tad, jei jums bando parduoti "japonijoje pagamintą" Hondą, bet jos VIN prasideda ne JH, o pavyzdžiui PMH tai bylotų, kad japono rankos to automobilio veikiausiai ir nelietė. Ir tai tik VIN kodo pradžia.

Numeriai nuo ketvirto iki aštunto atskleidžia tolesnius automobilio duomenis. Tai yra modelis, modeliui būdingi privalumai, oro pagalvės, galimos opcijos, ar yra saugumo privalumai, oro pagalvės, signalizacija ar kita nuo vagių sauganti sistema, kelių cilindrų variklis, variklio ir pavarų dėžės tipas, kartais net konkreti gamykla iš kurios išriedėjo automobilis, tačiau ją gali patikslinti ir 11 skaitmuo. Aiškios lentelės dekodavimui nėra, tačiau su internete eančiais VIN tikrintojais galite gauti papildomų duomenų.

Devintasis numeris yra pats įdomiausias, nes jis nepasako absoliučiai nieko apie patį automobilį. Jis sugalvotas patikrinimui ar pats VIN numeris nėra padirbtas. Angliškai jis vadinamas "tikrinimo skaičiu". Jo skaičiavimo metodika yra kelių žingsnių.

Pirma reikia VIN numerio raides paversti skaičiais. Esamos raidės sudedamos į periodinę lentelę nuo 1 iki 9. T.y. "a"=1, "b"=2 ir t.t. Kaip jau minėjome I, O ir Q raidės irgi atitinka skaičius, tad juose paliekami tarpai. Tad periodinėje lentelėje "h"=8, "i" neegzistuoja, o "j" = 1. Nusibrėžus trijų eilių lentelę turite pirmąjį raktą, kurio dėka VIN numerį paversite skaičiu.

Antra reikia šiems skaičiams suteikti daugiklį. Metodika remiasi kodu 8 7 6 5 4 3 2 10 0 9 8 7 6 5 4 3 2, kai kuriose metodikose rekomenduojama išmesti devintąjį skaitmenį, tačiau čia jį žymėsime 0.

Trečias žingsnis yra "suskaitmenininto" VIN skaitmenų ir jo svorių dauginimas. pvz Jei VIN prasideda raide "J", tai ji yra lygi 1, jos svoris yra 8 ir sudauginus šiuos du skaičius gausime 8.

Ketvirtu žingsniu susumuojame sudaugintus skaičius. Devintajame skaitmenyje, kadangi daugiklis yra 0, suma ir bus 0. Todėl pirmame žingsnyje šį skaitmenį palikome, nes galutinei sumai įtakos jis neturės. Gauname triženklį skaičių. PVZ 309.

Penktas žingsnis - gauto skaičiaus dalyba iš 11. Rekomenduojama dalinti kampu. Dažnu atveju skaičius turės liekaną. 309 dalinant iš 11 gauname 28 ir liekaną 1. Tas 1 ir yra devintasis skaitmuo.

Jei jūsų skaitmuo nesutampa, tai nebūtinai reiškia, kad automobilio VIN suklastotas, nes vis dar daug gamintojų Europoje ir Azijoje jo nenaudoja. Jis dažniau naudojamas Amerikos šalyse.

Dešimtasis su vienuoliktuoju skaičiais apibūdinami gamybos metai ir tiksli gamykla, kurioje gamintas automobilis. Čia viskas paprasčiau. Dešimtajame leistinos raidės nuo A iki Y ir skaičiai nuo 1 iki 9. Kuriame A reiškia 1980-uosius. Įdomu tai, kad didžioji dauguma Lietuvoje esančių automobilių yra gaminti 2000-2010 metais. Ir 2001 kaip tik suderinti su skaičiumi 1, tad suprasti šį skaičių dar lengviau. Skaičiai ir reikšmės kartojasi kas 30 metų, tačiau tiek tikrai užtenka, kad nebūtų sunku atskirti 1982 nuo 2012 metais gaminto automobilio. Vienuoliktajame - gamykla. Šiuo atveju reiktų tiesiog paieškoti toje šalyje esančių gamyklų pavadinimų, net didžiausi gamintojai jų turi ne tiek ir daug. Pvz. Honda Japonijoje turi tik 5 gamyklas, kurių tik dvi surenka automobilius. Jų raidę galima nesunkiai rasti paieškos platformoje. Tad jei matome tarkime "8S" tai reikštų, kad automobilis gamintas 2008 metais "Suzukos" gamykloje

Liko patys svarbiausi. Skaičiai nuo 12 iki 17. Jie ir yra tikrasis automobilio serijinis numeris, kuris dažnai reiškia tiksliai tą automobilį, kuris iškeliavo iš tiksliai tos gamyklos. Tarkime jei matome 123456, tai automobilis ir buvo 123456-asis pagamintas šioje gamykloje.

Tačiau už šį unikalų numerį yra svarbiau tai, kad jis turi būti visumoje. Nors skaičiai gali veikti atskirai, tačiau numeris prasmę turi tik tuomet, kai jie visi yra kartu. Jei šalis ir gamybos metai sutampa, gali būti kad toje gamykloje tas modelis buvo negaminamas. VIN Todėl šis straipsnis yra susipažinimui su atskirų skaitmenų reikšmėmis. Visiškam dekodavimui reikia naudotis internete randamomis patformomis, nes automobilis galėjo būti nurašytas, vogtas, skendęs, atsukta rida ar gamykliniu defektu ar kita "staigmenėle". Jei toks defektas buvo užfiksuotas ar žinomas, jis įrašomas į šio automobilio istoriją. Šios platformos naudoja pasaulines duomenų bazes, aukcionų įrašus, gamintojų pateiktus duomenis ir jau apžvelgtą dekodavimo ir skaičiavimo metodiką.